BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 30 October 2011

Muhasabah

~ Manifestasi Cinta ~


"Bukan masalah gagal bercinta, tetapi gagal mengenal cinta.."


Tidak ada siapa pun yg dapat melarikan diri drp mencintai dan dicintai. Cinta adalah satu rasa palingg asyik yg terkandung dlm hati manusia. Kemuncak cinta adalah org yg masuk syurga kerana cintanya. Tapi x kurang ramai juga yg dihumbankan ke neraka kerana cintanya.. hurm....


Cinta datang dari 2 sumber :-
1) dari ALLAH S.W.T.
2) dari hawa nafsu.



1) Cinta dari Allah (cinta hakiki) dpt dicapai apabila ia dpt dirasa dgn deria ke-6 iaitu hati.. ia muncul dari dlm ke luar, bukan dari luar ke dlm (dari hati turun ke mata, bukan dari mata turun ke hati). itulah cinta yg benar, murni dan khusus dianugerahkan buat manusia sesuai dgn martabatnya sebagai makhluk yg sempurna. 




2) Cinta dari hawa nafsu terjadi bila hati kotor, sering melakukan dosa dan x mahu bertaubat. cinta yg dilahirkan adalah tidak brkekalan, dan hanya akan menyusahkan manusia di dunia, lebih2 lg di akhirat. cinta nafsu ni biasanya dicapai dgn panca indera or deria yg 5 iaitu sentuh, bau, lihat, dengar dan rasa.

SEBAB2 YG MENDORONG MANUSIA JATUH CINTA :-


1) Cinta kpd kesempurnaan dan kekekalan diri
Siapa pun x inginkan kekurangan, kebinasaan dan kematian. Walaupun dia cinta org lain, ttp hakikatnya   cinta itu kembali semula kpd dirinya. Cinta kekasih kpd kekasihnya, kerana nikmat cinta yg dirasai oleh dirinya. cinta ibu kpd anaknya, kerana inginkan kelangsungan keturunan buat dirinya, semuanya bermatlamatkan kesempurnaan terhadap diri.

2) Cinta kpd sesiapa yg berbudi
Hati manusia akan jatuh cinta kpd sesiapa yg berbudi kpdnya. Umpamanya, kpd yg mmberi wang, harta, sokongan dan nasihat kpdnya. Maka, jika kita jatuh cinta kpd org berbudi maka tentu kita akan jatuh cinta kpd ALLAH kerana hakikatnya semua budi yg diberikan oleh manusia adalah bersumberkan drp ALLAH jua.

3) Cinta kpd seorang budiman walaupun budinya x dirasai
Manusia boleh jatuh cinta kpd seseorg yg baik walaupun dia sendiri x merasai kebaikan org tersebut. Jika diberitakan kpd kita tentang seorang hartawan, negarawan atau bangsawan di sebuah negara yg sangat pemurah terhadap fakir miskin, anak2 yatim dan org yg melarat... maka secara automatik hati kita akan segera jatuh cinta kpd org tersebut.

4) Cinta kpd sesuatu yg indah
Semua insan sudah semestinya cinta pada suatu yg indah. Cinta ini terbahagi kpd 2.. iaitu :-
   a) Cinta yg mampu dijangkau oleh pancaindera (bau,rasa,lihat,sentuh,sengar dan rasa), yg merupakn cinta   kelas bawahan yg biasa dijangkau oleh kanak2 dan haiwan.
   b) Cinta yg dapat dijangkau oleh hati dgn menggunakan mata hati. yg merupakan cinta kelas atas yg mampu melihat yg tersirat drp yg tersurat, dan dpt melihat Pemberi Nikmat di sebalik nikmat serta dpt melihat rupa batin disebalik rupa lahir.

5) Cinta seseorg yg serasi
Manusia akan jatuh cinta kpd sesuatu atau seseorang yg serasi dgnnya. Misalnya, org yg mmpunyai hobi yg sama akan suka berdamping dgn individu lain yg sama hobi dgnnya. bak burung yg sama akan terbang sekawan. Secara adatnya, yg saling mngenal akan serasi, yg x kenal akan menjauh..


Demikianlah, sbb2 manusia jatuh cinta pd asasnya, namun rasanya ada lagi kot sbb2 org jatuh cinta... urm...whatever, yg paling penting adalah pastikan cinta kita tu adalah cinta yg mmbawa kita kearah jalan yg benar dan menjurus kearah mendapatkan CINTA drp ALLAH S.W.T... =)

Semoga kita menemui CINTA yg dimaksudkan itu... Amin.. 

0 comments: